Turvallista pihatreeniä pihatrampalla

9.6.2020

Haarataittohyppy. Kuvaaja Sini-Marja Niska.
Haarataittohyppy. Kuvaaja Sini-Marja Niska.

Voimisteluliiton ohjeet turvalliseen harjoitteluun pihatrampoliinilla

Koronapandemia rajoitti ohjattuja liikuntaharrastuksia kevään aikana ja nosti kotipihoilta löytyvien pihatrampoliinien ja muun omatoimisen liikunnan suosiota. Pihatrampoliinit ovat lasten ja nuorten kestosuosikkeja, mutta tarjoavat tehokkaan treenin myös aikuisille.

Poimi tästä Voimisteluliiton vinkit ja kuvat turvalliseen ja tehokkaaseen hyppimiseen pihatrampoliineilla.

  

Turvallisesti pihatrampoliinilla 

  • Hypi yksi kerrallaan keskellä trampoliinia. Näin hyppiminen on kaikkein turvallisinta, etkä vie myöskään hyppijän vauhtia seisomalla trampoliinilla tai jousien päällä. Hyppyvuoroaan odottava voi seistä trampoliinin ulkopuolella.   
  • Hypi avojaloin tai sukat jalassa, taskut tyhjinä 
  • Käytä trampoliinissa suojaverkkoa. Mikäli verkkoa ei ole, aseta trampoliini nurmikolle ja jätä ympärille reippaasti tilaa. 
  • Muista pitää välillä juomataukoja ja suojautua myös auringolta.
  • Harjoittele vaikeammat temput ohjatusti trampoliinivoimistelua tarjoavassa seurassa.

Tehokkaan trampoliinitreenin ja lisää ohjeita löydät täältä:

https://www.epressi.com/tiedotteet/urheilu/turvallista-pihatreenia-pihatrampalla.html